Hyvää ruokaa ja pari nähtävyyttä Saarenmaalla

20150527_131913

20150527_145432

20150527_153200

Eilen lähdimme puolenpäivän jälkeen ajamaan kohti Kuressaarta ja jakamaan Ratsukievarin mainoksia kaupungin hotelleihin. Oli kiva päästä kurkistamaan hotelleihin sisälle, sillä eihän niissä tule täällä muuten vierailtua. Jo ennen Kuressaareen saapumista poikkesimme kuusi metrisessä puisessa näköalatornissa meren rannalla. Torni ei ollut järin korkea, mutta ihan kivasti sieltä näki merelle ja Kuressaareen. Alkuperäisen suunnitelmamme mukaan meidän piti mennä ensiksi syömään johonkin kivaan paikkaan ja sen jälkeen yhteen rantahotelliin uimaan. Muutimme kuitenkin suunnitelmaa ihanan sään takia ja päätimme uimisen sijaan lähteä ruuan jälkeen kiertämään saarta ja katsomaan muutamat nähtävyydet.

20150527_171255

20150527_171247

Syömään päädyimme mukavaan Vaekoja pubiin pääkadun varrelle. Otimme ruokalistat ja istuimme ulos terassille. Itse tilasin pasta bolognesen ja juomaksi fantaa. Auringon paisteessa oli ihanan lämmin ja ulkona tarkeni hyvin syödä. Ruoka oli todella hyvää ja voin hyvin käydä syömässä tuossa paikassa uudemmankin kerran! Tilasimme totta kai vielä jälkiruuat ja minä otin lämpimän suklaakakun vaniljajäätelöllä ja mansikkahillolla. Oikeasti jälkkäriin olisi kuulunut kirsikkahillo, mutta koska en kirsikoista pidä niin vaihdoin sen toiseen, mikä onneksi onnistui hyvin. Pääruuan lisäksi olin hyvin tyytyväinen myös tähän jälkiruokaan. Tuli kyllä masu täyteen ja hyvillä mielin sai jatkaa matkaa. 🙂

20150527_171451

20150527_171817

Ensiksi lähdimme ajamaan kohti Kaalin kraateria. Ajoimme vahingossa ohi ja jouduimme palamaan vähän matkaa. Jätimme auton parkkipaikalle ja kiipesimme ylös kraaterin reunalle pientä jyrkkää polkua. Vähän vasemalla olisi ollut leveämpi kunnon tie, mutta pitihän sitä mennä vähän omia reittejä. Eikä jäänyt päivän viimeiseksi kerraksi! Laskeuduimme sitten alas kraatelin pohjalla olevan lammen rannalle, katselimme siinä hetken ja otimme kuvia. Paikka oli mukava nähdä livenä, sillä olin nähnyt sen aikaisemmin vain esitteissä ja oppaissa. Ennen paluuta autolle kävimme vielä ostamassa jäätelöt paikan kaupasta.

20150527_173825

20150527_182328

Seuraaviksi ssuuntasimme katsomaan vanhaa isoa kirkkoa. Kyseinen Valjalan kirkko on Saarenmaan vanhin rakennus. Emme päässet sisälle, joten kiersimme vain kirkon ympäri ulkokautta. Vanhat kirkot ovat kyllä yleensä hienosti tehtyjä ja tässäkin  oli nätit lasimaalaukset ikkunoissa. Valjalasta ajoimme rannikolle katsomaan keskiaikaisen ritarilinnan raunioita ja samalla näimme myös rannassa olevan vanhan ison puisen veneen. Myös rauniot olivat kiva käyntikohde. Ne eivät kuulemman olleet menneet huonoon kuntoon ajan kuluessa vaan olivat tarkoituksella tuhottu aikoinaana ja nyttemmin kunnostettu. Sielläkin kiipesimme ylöspäin omaa polkuamme ja alas tulimme helpommin. Raunioiden päällä meni puinen kävelysilta, jota pitkin pääsi helposti kulkemaan.

20150527_182144

20150527_181339

Pääsimme myös laskeutumaan alas melko hyvin säilyneisiin tiloihin. Yhden kiven päällä oli vieraskirja, johon sai raapustaa terveisensä ja paikka oli valaistu. Hetken tutkittuamme alakertaa tulimme ulos eri kohdasta ja pääsimme suoraan raunioiden taakse. Kiersimme ne ympäri ja laskeuduimme alas meren rantaan katsomaan vanhaa puista venettä.

20150527_193441

20150527_193754

Neljäs kohteemme oli Anglan tuulimyllyt, joita päädyimme lopulta katselemaan vain aidan takaa sillä emme maksaneet sisäänpääsyä. Näistä minulla ei valitettavasti ole laittaa kuvaa näytille. Ainiin! Ennen tuulimyllyjä pysähdyimme katsomaan vielä yhtä kirkkoa matkan varrella, mutta sekään ei ollut auki, enkä myöskään muista paikan nimeä. Tuulimyllyiltä jatkoimme matkaamme pohjoisessa olevalle Panga Pankille. Kyseessä on siis noin kolmen kilometrin mittainen, suurimmalta korkeudeltaan 21.3 metriä oleva jyrkänne meren rannalla. Sää oli tuolla vierailemiseen aivan mahtava, sillä aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, luonto oli jo niin vihreä ja meri kimalsi. Pangan jälkeen otimme suunnan takaisin Lümandaan, sillä väsymys alkoi jo painaa.

20150527_194142

20150527_193527

Matkalla poikkeaimme kuitenkin vielä yhdessä näkötornissa. Tällä kertaa kyseessä oli 26 metriä korkea torni, jonne me reippaasti kiipesimme katselemaan maisemia. Ylöspäin matka onnistui melko vaivattomasti, vaikka kärsinkin jonkinasteisesta korkeanpaikan kammosta. Alas tultiin sitten hyvin hitaasti ja takaperin.  Ei minua siellä tornissa kauhistuttanut olla, mutta ne matkat sinne ja takaisin alas. Onneksi sinne kuitenkin kiipesin ja voitin taas vähän pelkoani, sillä näkymät olivat hienot! Sellainen seikkailupäivä taas eilen. Noita kohteita kannattaa kyllä käydä katsomassa, jos Saarenmaalla käy ja on mahdollista. 🙂 Itselläni onkin täällä jäljellä enää kolmisen viikkoa, kunnes on taas aika palata Suomeen.. Minne se aika oikein katoaa?